STIRI ADMINISTRATIE PUBLICA

 

Guvernul adopta legislatia pentru insolventa oraselor, comunelor si judetelor!
achizitii publice  
 

Guvernul a adoptat marti 21.05.2013 Ordonanta de urgenta privind criza financiara si insolventa unitatilor administrativ-teritoriale. Conform actului normativ creditorii isi vor primi sumele datorate, fara ca activitatea si serviciile administratiei publice locale sa fie blocate.

Ordonanta de urgenta completeaza un set larg de reforme ale politicilor financiare ale unitatilor administrativ-teritoriale, reglementand procedura privind criza financiara si insolventa, modul de implicare al institutiilor abilitate in redresarea economico-financiara a unitatii administrativ-teritoriale, drepturile si obligatiile creditorilor unitatii administrativ-teritoriale, precum si drepturile si obligatiile autoritatilor administratiei publice locale.

Ordonanta de urgenta stabileste cadrul general si procedurile colective pentru acoperirea pasivului unitatilor administrativ-teritoriale aflate in criza financiara sau in insolventa. Prin criza financiara, in sensul prezentei ordonante, se intelege situatia unitatii administrativ-teritoriale in care nu sunt achitate obligatiile de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 90 de zile, si care depasesc 15% din bugetul general al unitatii administrativ-teritoriale respective si/sau nu sunt achitate drepturile salariale prevazute in bugetul local de venituri si cheltuieli sau in bugetele institutiilor sau serviciilor publice de interes local sau judetean, dupa caz, pe o perioada mai mare de 90 de zile de la data scadentei.

Situatia crizei financiare este sesizata potrivit prevederilor art.74 alin.2 din Legea nr.273/2006. Autoritatea deliberativa (CJ sau CL) ia act de existenta situatiei de criza financiara, prin adoptarea unei hotarari, si mandateaza ordonatorul principal de credite sa elaboreze un proiect de plan de redresare financiara. Ordonatorul principal de credite solicita inregistrarea hotararii autoritatii deliberative in Registrul local al situatiilor de criza financiara a unitatilor administrativ-teritoriale, care este gestionat de directiile generale ale finantelor publice judetene. In termen de 5 zile de la adoptarea hotararii prin care a fost declarata starea de criza financiara, se constituie Comitetul pentru situatii de criza financiara, prin ordin al prefectului. Ordonatorul principal de credite impreuna cu ceilalti membri ai Comitetului pregatesc un Plan de redresare financiara a unitatii administrativ-teritoriale, cu avizul Camerei de Conturi.

Planul de redresare financiara cuprinde, printre altele, masuri care sa asigure prestarea serviciilor publice esentiale de catre autoritatile administratiei publice locale, masuri de imbunatatire a managementului financiar, de crestere a gradului de colectare a veniturilor si de generare de venituri suplimentare, masuri pentru reducerea cheltuielilor. Planul de redresare financiara poate fi modificat ori de cate ori este necesar, in cazul in care apar date, informatii sau fapte necunoscute la momentul aprobarii acestuia. Situatia de criza financiara inceteaza prin adoptarea unei hotarari de catre autoritatea deliberativa, la cererea ordonatorului principal de credite si cu avizul consultativ al Comitetului pentru situatii de criza financiara.

Criza financiara inceteaza daca:

• criteriile de neachitare a obligatiilor de plata sau a drepturilor salariale nu s-au mai evidentiat timp de 180 de zile calendaristice

• sau daca, dimpotriva, sunt indeplinite criteriile pentru declararea starii de insolventa, prevazute de art.75 alin.1 din Legea nr.273/2006

Procedura de insolventa, similara cu cea a societatilor comerciale, se deschide pe baza unei cereri introduse la tribunal de catre creditori sau de ordonatorul principal de credite. Pentru perioada de insolventa, administratorul judiciar impreuna cu ordonatorul principal de credite intocmesc un plan de redresare a insolventei, care trebuie sa fie supus avizarii Directiei Generale a Finantelor Publice Judetene sau a Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti si Camerei de Conturi teritoriale. Executarea Planului de redresare a starii de insolventa nu poate dura mai mult de 3 ani, cu incepere de la data admiterii acestuia.